İdrarda sülfadiazin kristalleri

Çeşitli ilaçlar geçici olarak idrarda kristal bulunmasına yol açabilirler. Aşırı doz, az su içme veya susuz kalma, ilacın vücutta taşınmasındaki problemler idrarda ilaca bağlı kristallerin görülmesinin başlıca nedenidir. Bu ilaçları kullanırken geçici olarak idrarda kristal bulunabilir. Yine de her ilaç idrarda kristal çıkmasına yol açmaz. Sülfadiazin idrarda kristal görülmesine sebep olabilecek ilaçlardan biridir.


sulfodiazin kristali


İdrarda sülfadiazin kristali neden görülür? 


AİDS'li hastalarda Toksoplazma ensefaliti için kullanılan sülfadiazin kısa etkili bir sülfonamiddir. Böbreklerden atılan sülfadiazin idrarın asit özellikte olduğu durumlarda çözünürlüğü düşük olduğu için kristalleşerek idrarda sülfodiazin kristallerinin veya taşlarının görülmesine yol açar. Sülfadiazin kristalleri olduğunda bu ilacı kullanan kişilerde idrarda kan da görülebilir. Ayrıca idrar yolunda tıkanma, böbrek tüplerinde tıkanma gibi sebeplere bağlı olarak akut böbrek yetmezliği gelişebilir. 


sulfodiazin kristali


Sülfadiazin kristalleri nasıl görülür?


İdrar sülfadiazin kristallerinin görülebilmesi için idrar örneğinin mikroskop altında incelenmesi gerekir çünkü idrar kristalleri çıplak gözle görülmez. Mikroskop ile incelenen idrar örneğinde sülfadiazin kristali varsa bunlar buğday demetleri veya deniz kabuğu şeklinde görülebilir. 

Sülfodiazin kristalleri olan kişilerde ne yapılmalıdır?


Bir kişi sülfadiazin tedavisi alıyorsa istenmeyen yan etkilerin önlenmesi için bu kişinin yakın takip altında tutulması önemlidir. Sülfadiazin tedavisi altındaki hastaların izlenmesi için idrarda kristal araştırması yapılmalıdır. Bu kişilerin idrarında sülfadiazin kristali bulunuyorsa ilaç dozunun ayarlanmasının yanı sıra kişiye bol sıvı verilmesi ve idrarının alkali özellik kazandırılması gibi önlemler alınabilir.   

BUNLARDA İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR:

Yorum Gönderme

EMAİL gönder yazılar ADRESİNE GELSİN